Monday, August 31, 2009

sahaja aku puasa...

Bulan puasa ni aku teringat kisah tahun 1986, semasa tinggal dirumah bujang. Dalam rumah tu ada 4 orang: aku, Isa, Man& Hafiz. Kebiasaannya orang kita ni bab puasa terlalu jaga. Kesemua kami puasa. Setiap pagi, kami keluar rumah, petang baru balik. Nak dijadikan cerita, suatu hari aku dan Isa balik ke rumah kerana tertinggal barang, bila aku buka pintu, Hafiz dan Man tengah makan mee segera.

Berikut adalah dialog perbualan antara kami.
Man : Pi, gua minta maaf dengan lu orang semua, gua memang tak tahan puasa. Pasal gua malu
dgn lu, gua cuba jugak puasa. Ini hari gua dah tak tahan sangat.
Aku : Habis selama ni lu puasa, lu niat macamana?
Man : Arab gua tak tau pi...
Aku : Habis yang melayu macamana?
Man : Sahaja aku puasa esok hari bulan ramadan kerana Allah Taala.
Aku : eh, hujung tu salah Man....
Man : (dengan paniknya) habis macamana?
Aku : gini Man, sahaja aku puasa esok hari dalam bulan ramadan kerana aku malu dengan sopi
& Isa
Man yang tadinya panik ketawa terbahak2.

No comments:

Post a Comment