Thursday, May 28, 2009

PAKAR MASBUQ

Aku nak cerita tentang sorang jemaah masjid kat kampung aku ni.... dah berbuih jemaah lain menegur pasal dia ni... sampai ustaz yang berceramah di masjid pun dah kiaskan dalam kuliah.. nampaknya macam tak berkesan. Aku pernah juga bertanya pada jemaah lain tentang tabiat dia ni.. masing-masing dah faham benar, dah tak kisah dah.. jawapan yang aku selalu dapat " engkau cubalah cakap kat dia pulak!" Orang lain dah tak kisah, tapi mata aku sakit.. sebab kadang-kadang dia solat sebelah aku!
Cerita dia gini... dia ni jemaah masjid yang paling regular. Datang masjid awal, berbual-bual dulu, orang dah azan baru nak ambil wuduk. Dah ready dengan wuduk tiba-tiba gi bilik air. Aku perhatikan dia ni, masa bilal qamat, dia relax lagi.. belum masuk saf, kadang-kadang belum ambil wuduk pun. Imam dah angkat takbir pun relax lagi... tapi bila Imam dah nak habis baca surah kedua, barulah dia masuk saf dalam keadaan tergesa-gesa. Dia ni memang cekap, walau pun masuk dah hujung-hujung surah, belum pernah terlepas sampai Imam bangun dari rukuk untuk Iqtidal, sampai dapat gelaran PAKAR MASBUQ.
Pernah kawanku Mamat cuba join sekali, sengaja nak bagi kiasan kat dia tentang tabiat dia selama ni, tapi dia batalkan sembahyang dan masuk rakaat kedua.. mungkin dia rasa orang mempersendakan dia...
Tiba giliran aku menyahut cabaran! Suatu hari aku berbual dengan dia.. " Lee.. lee.. , aku dah lama perhatikan kau ni, aku tak berani nak ngata perbuatan kau ni betul ke salah.... pasal kau dah lama buat kerja ni..Tapi aku nak beritahu kau... kalau kau rasa benda yang kau buat ni betul... kau kena beritahu pada jemaah ni semua.... mungkin kau dah jumpa ayat yang menyatakan APABILA IMAM SEDANG SEMBAHYANG, MAKA BERLEGAR-LEGARLAH KAMU DIBELAKANG (SAF)... DAN APABILA IMAM HENDAK RUKUK, MAKA BERSEGERALAH KAMU RUKUK.. aku perhatikan si Lee macam nak ketawa, sebenarnya aku pun sama tapi aku kena control. aku sambung lagi.. Lee, kalau kau tak beritau, kau akan tanggung dosa! (sebab tidak menyebarkan surah yang kau jumpa). Dia tak kata apa-apa, diam aje.
Dalam kepala aku terbayang... kalaulah betul Lee dah jumpa surah tu.. Masa mula sembahyang , Imam sorang aje, tapi bila nak rukuk... penuh jemaah kat belakang. Takut Imam terperanjat.. ni orang ke Jin.. ada Imam cabut lari...
Walaupun dah 20 tahun berlalu, Lee masih macam tu.. kadang-kadang dia solat sebelah aku. Mudah-mudahan Allah Taala beri dia petunjuk dan hidayah.. Amin....

No comments:

Post a Comment